Τελευταία Νέα :

8 Ιουλίου 2010

Ινστιτούτο αισθητικής για... αεροπλάνα

Καθώς σουρουπώνει, τα καλοκαιρινά βράδια στην Ελευσίνα το αεροδρόμιο μετατρέπεται σε ένα τεράστιο... SPA αεροσκαφών. Είναι η ώρα που τα πυροσβεστικά παραδίδονται στα έμπειρα χέρια των μηχανικών και τεχνικών, των αφανών αλλά ακούραστων ηρώων στην πίστα κάθε αεροδρομίου.
Η διαδικασία συντήρησης περιλαμβάνει ό,τι προσφέρουν τα μεγάλα ινστιτούτα αισθητικής, αλλά για... αεροπλάνα. Αρχικά τα πυροσβεστικά αεροσκάφη πλένονται σχολαστικά, για να απαλλαγούν από την αρμύρα της θάλασσας. Στη συνέχεια, λιπαίνονται με έλαια κινητήρων, ενώ το «μενού» περιλαμβάνει «περιποίηση» των ελαστικών του συστήματος προσγείωσης και των πτερυγίων.
Στόχος είναι παρόμοιος με αυτόν των ινστιτούτων αισθητικής: να μειωθεί η επίδραση του χρόνου και των περιβαλλοντικών συνθηκών πάνω τους. Με άλλα λόγια, τα μεγαλύτερα σε ηλικία πυροσβεστικά αεροσκάφη να κερδίσουν χρόνο ζωής, ενώ τα πιο σύγχρονα να μη γεράσουν πρόωρα. 
Ενα σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα συγκεκριμένα αεροπλάνα είναι ότι το νερό προκαλεί διαβρώσεις στην άτρακτο. 
Γι’ αυτό, κάθε βράδυ, τα πυροσβεστικά πλένονται με γλυκό νερό. Το πλύσιμο γίνεται σε όλα τα μέρη του αεροσκάφους που εκτίθενται στη θάλασσα, αλλά και σε ορισμένα τμήματα του κινητήρα (στην πρώτη βαθμίδα, όπως χαρακτηριστικά λένε οι μηχανικοί). Τα υπόλοιπα μέρη του κινητήρα πλένονται μία φορά την εβδομάδα ή κατά τη διάρκεια της λεγόμενης «επιθεώρησης των 50 ωρών». 
Η επιθεώρηση αυτή γίνεται κυρίως κατά τη διάρκεια της νύχτας, ώστε τα αεροσκάφη να είναι έτοιμα για πτήσεις το επόμενο πρωί. «Ο,τι εξέχει από το αεροσκάφος επιθεωρείται και λιπαίνεται», λένε οι μηχανικοί χαρακτηριστικά. 
Βέβαια, σε περίπτωση μεγάλης ανάγκης, όπως στις μεγάλες πυρκαγιές που ζήσαμε τα τελευταία χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων τα αεροσκάφη βρίσκονταν στον αέρα για πολλές ώρες, συμπλήρωναν σε ελάχιστες μέρες το όριο των 50 ωρών πτήσης, με αποτέλεσμα τα συνεργεία εδάφους να εργάζονται υπερεντατικά μέρα και νύχτα για να παραδώσουν το δυνατόν συντομότερα τα αεροσκάφη. Η επιθεώρηση των 50 ωρών γίνεται συνήθως από έξι άτομα. Αφαιρούνται μέρη του αεροσκάφους και καθαρίζονται, αλλάζονται τα ελαστικά στο σύστημα προσγείωσης, γίνεται λίπανση του αεροσκάφους, καθαρισμός ολόκληρου του κινητήρα και έλεγχος όλων των συστημάτων του αεροσκάφους. 
Σε ζευγάρια
Δυο είναι οι κύριες ειδικότητες των τεχνικών εδάφους και των μηχανικών που εργάζονται πάνω στην επιδιόρθωση των αεροσκαφών και στη συντήρησή τους: η ειδικότητα «σκαφών» και η ειδικότητα «κινητήρων». 
«Πάντα οι εργασίες γίνονται από ζευγάρια ατόμων», τονίζει ο αρχιμηχανικός στα αεροσκάφη CL-415, σμηναγός Βαγγέλης Παπαδόπουλος. Αυτό, όπως εξηγεί, γίνεται και για λόγους ασφαλείας, αλλά και για καλύτερα αποτελέσματα, καθώς ο ένας επιθεωρεί και ο άλλος συντηρεί ή επισκευάζει. Η δουλειά τους είναι εξαιρετικά επίπονη, αλλά και ιδιαίτερα ευαίσθητη, αφού ένα ανθρώπινο λάθος στο έδαφος μπορεί να κοστίσει τη ζωή όσων βρεθούν στον αέρα με το αεροσκάφος. 
Τα συνεργεία εδάφους ξεκινούν να εργάζονται στις 5 το πρωί, όταν ουσιαστικά πρόκειται να απογειωθούν τα πρώτα αεροσκάφη και συνεχίζουν να εργάζονται αδιάκοπα μέχρι τις εννέα και μισή το βράδυ. Πολλές φορές μάλιστα παρατείνουν αυτό το ωράριο και μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες εάν χρειαστεί. Την επόμενη ημέρα, βέβαια, έχουν ρεπό. 
Ωστόσο την καλοκαιρινή περίοδο, οι περισσότεροι μετακομίζουν σε διάφορα αεροδρόμια της χώρας, για 15 με 20 ημέρες κάθε φορά, ακολουθώντας τα αεροσκάφη που διασπείρονται σε διάφορα αεροδρόμια ώστε να επεμβαίνουν σε ελάχιστο χρόνο από τη στιγμή της εκδήλωση πιθανής πυρκαγιάς. 
Μηχανικοί
Αγώνας δρόμου για τυχόν βλάβες 
Τα αεροσκάφη CL-415 με έδρα τη Θεσσαλονίκη κάνουν βάρδιες στην Αθήνα και την Ανδραβίδα, ενώ τα παλαιότερα CL-215 με έδρα την Αθήνα κάνουν βάρδιες σε Βόλο, Σάμο και Ακτιο. Η δουλειά των τεχνικών και μηχανικών στο έδαφος είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, αφού καλούνται να επισκευάσουν στο μικρότερο δυνατό χρόνο τις βλάβες που εκδηλώνουν να αεροσκάφη, τις περισσότερες φορές κάτω από πιεστικές συνθήκες, ενώ καλούνται να τα συντηρούν ώστε να εξασφαλίσουν τη μεγαλύτερη δυνατή διάρκεια ζωής τους. Οπως εξηγούν, ο δείκτης παλαιότητας ενός αεροσκάφους, είναι ο μέσος χρόνος μεταξύ των βλαβών που εκδηλώνει. 
Οσο πιο πολλές βλάβες παρουσιάζει ένα αεροσκάφος, τόσο πιο γερασμένο είναι. Και αυτό ακριβώς επιχειρούν να αντιμετωπίσουν, παρατείνοντας τον χρόνο ζωής των αεροσκαφών με το μικρότερο δυνατό κόστος. Και σε αυτό το κόστος δεν μετρούν τις υπερωρίες τους (οι οποίες ούτως ή άλλως δεν αμείβονται) γιατί, όπως υποστηρίζουν, αν είχαν κανονικές βάρδιες οκτάωρης απασχόλησης, όπως οι περισσότεροι εργαζόμενοι, το κόστος θα αυξανόταν κατακόρυφα.
ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 

© Copyright Αναγγελιοχώρος 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.