Τελευταία Νέα :

10 Οκτωβρίου 2011

Σόγια και καρκίνος του μαστού

Πληθώρα μελετών διερευνά τη σχέση ανάμεσα στην κατανάλωση σόγιας και των προϊόντων της και την εκδήλωση καρκίνου, ειδικά του … μαστού. Η αφορμή για μια τέτοια διερεύνηση, ήταν τα σχετικά χαμηλά ποσοστά καρκίνου του μαστού στην Ασία, όπου τα προϊόντα σόγιας αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής.

Σε μια μελέτη που συμμετείχαν 19 χώρες, βρέθηκε ότι η Κίνα είχε τα χαμηλότερα ποσοστά θανάτων από καρκίνο του μαστού και παράλληλα την υψηλότερη πρόσληψη σόγιας (20-50mg ημερησίως).

Η Ευρώπη είχε τα υψηλότερα ποσοστά καρκίνου του μαστού και την χαμηλότερη πρόσληψη σόγιας (0,5-0,7 mg ημερησίως), ενώ η Αμερική κατείχε μεσαία θέση στα ποσοστά καρκίνου του μαστού με σχετικά χαμηλή πρόσληψη σόγιας (1-6 mg ημερησίως).

Στις Ασιάτισσες, η υψηλότερη κατανάλωση σόγιας σχετίζεται με σχεδόν κατά ένα τρίτο μείωση του κινδύνου για καρκίνο του μαστού, ενώ οι Γιαπωνέζες με καρκίνο του μαστού εμφανίζουν υψηλότερα ποσοστά επιβίωσης, σε σύγκριση με γυναίκες του Δυτικού κόσμου.

Πολλά τρόφιμα σόγιας είναι πλούσια σε φυσικές χημικές ουσίες που δρουν σαν οιστρογόνα που είναι οι ορμόνες του θηλυκού φύλου. Οι ισοφλαβόνες είναι ένας τύπος φυτοοιστρογόνων που περιέχουν διάφορες ουσίες όπως η γενιστεΐνη και η δαϊδζίνη. Φυτοοιστρογόνα βρίσκονται στους καρπούς της σόγιας, το λιναρόσπορο, τα λάχανα άλφα- άλφα και άλλα φυτά.

Κάποιοι ερευνητές πιστεύουν ότι οι ισοφλαβόνες μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη του καρκίνου του μαστού, καθώς τα φυτοοιστρογόνα ανταγωνίζονται τα οιστρογόνα στη σύνδεση με τους αντίστοιχους υποδοχείς των κυττάρων. Εφόσον τα οιστρογόνα πυροδοτούν την αύξηση των κυττάρων του μαστού, κάποιοι μελετητές πιστεύουν ότι η αυξημένη συγκέντρωση οιστρογόνων στον οργανισμό, ίσως αυξάνει τον κίνδυνο για καρκίνο του μαστού.

Καθώς τα φυτοοιστρογόνα της σόγιας εμποδίζουν τα οιστρογόνα να πλησιάζουν τους υποδοχείς οιστρογόνων, οι προεμμηνοπαυσιακές γυναίκες που περιλαμβάνουν σόγια στη διατροφή τους, πιθανά μειώνουν τον κίνδυνό τους για καρκίνο του μαστού.


Οι επιστήμονες είναι λιγότερο βέβαιοι για τις επιδράσεις της σόγιας στις μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες. Κάποιες μικρές μελέτες έχουν δείξει ότι η σόγια ίσως προσφέρει στις μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες τα ίδια οφέλη με την θεραπεία με ορμόνες. Η σόγια μπορεί να μειώνει τις εξάψεις και τα άλλα συμπτώματα. Ίσως και να δρα ακόμη ενάντια στην οστεοπόρωση, την καρδιακή νόσο, ενώ είναι πιθανό ότι μειώνει τον κίνδυνο για σακχαρώδη διαβήτη και για νεφρική νόσο.

Το αν η σόγια μπορεί να βοηθήσει στην προστασία κατά του καρκίνου του μαστού, δεν είναι ξεκάθαρο αυτή τη στιγμή. Υπάρχουν μελετητές που υποστηρίζουν ότι επειδή τα φυτοοιστρογόνα της σόγιας έχουν παρόμοια δομή με τα οιστρογόνα, μπορεί να δρουν σαν αυτά και συνεπώς να αυξάνουν τον κίνδυνο για καρκίνο του μαστού.

Μελέτες σε ποντίκια έδειξαν μάλιστα ότι τα πιο επεξεργασμένα τρόφιμα σόγιας έχουν σαν αποτέλεσμα την ταχύτερη ανάπτυξη όγκων, σε σχέση με τα λιγότερο επεξεργασμένα. Κάποιοι γιατροί συστήνουν σε καρκινοπαθείς γυναίκες με θετικούς υποδοχείς οιστρογόνων ή σε ασθενείς που λαμβάνουν αγωγή με ταμοξιφένη, αποφυγή της σόγιας και των προϊόντων της, ειδικά όταν υπάρχει βεβαρυμμένο ιστορικό καρκίνου του μαστού, μέχρις ότου οι επιστήμονες μπορέσουν να κατανοήσουν τις επιδράσεις της σόγιας στους καρκινικούς όγκους.

Η Αμερικανική Εταιρεία Καρκίνου συστήνει σε γυναίκες με ιστορικό καρκίνου του μαστού να προσλαμβάνουν μόνο μέτριες ποσότητες σόγιας, στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής. Θα πρέπει επίσης να αποφεύγουν χάπια σόγιας και συμπληρώματα που περιέχουν μεγάλες ποσότητες ισοφλαβονών. Για γυναίκες χωρίς ιστορικό καρκίνου του μαστού ισχύουν επίσης τα παραπάνω.

Αν είστε μετεμμηνοπαυσιακή γυναίκα, καλό θα είναι να καταναλώνετε τη σόγια με μέτρο και κατά προτίμηση μη επεξεργασμένες τροφές. Αν είστε πριν την εμμηνόπαυση, μπορείτε να ξεκινήσετε να προσθέτετε στη διατροφή σας μέτριες ποσότητες σόγιας σε μη επεξεργασμένη μορφή. Μπορείτε ακόμη να αντικαταστήσετε το γάλα αγελάδας με γάλα σόγιας ή να χρησιμοποιήσετε καρπούς σόγιας στις σαλάτες σας.

1 σχόλιο:

  1. Θεοδώρου Γιώργος8 Οκτωβρίου 2011 - 5:48 μ.μ.

    Πολύ ενδιαφέρον άρθρο και για όσους θέλουν να φροντίζουν τη διατροφή τους και για εμένα προσωπικά καθώς ασχολούμαι ερευνητικά με τη σόγια. Θα ήθελα λοιπόν να προσθέσω κάποια facts για τη σόγια και την πολύπλευρη διατροφική της αξία. Αρχίζοντας με σχολιασμό σε όσα αναφέρεται το άρθρο, θα ήθελα να δηλώσω ότι εξ όσων γνωρίζω, τα φυτικά οιστρογόνα που βρίσκονται στη σόγια λόγω της παρόμοιας μορφής και δομής τους με το ανθρώπινο οιστρογόνο ταιριάζουν με τους βήτα-υποδοχείς των οιστρογόνων. Επειδή, όμως, είναι πολύ πιο αδύνατα από το ανθρώπινο οιστρογόνο, φαίνεται ότι μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο έναρξης της διαδικασίας της κυτταρικής διαίρεσης.
    Η γενιστεϊνη, το κύριο φυτικό ισοφλαβονικό οιστρογόνο στη σόγια, συνδέεται με τους βήτα-υποδοχείς των οιστρογόνων παρόμοια με την ταμοξιφαίνη, ένα φάρμακο που χρησιμοποιείται για να αποτρέψει και να θεραπεύσει τον καρκίνο του μαστού στις γυναίκες. Δηλαδή έχει παρόμοια δράση με του φαρμάκου. Είναι άλλωστε πολύ μικρά τα ποσοστά για τον καρκίνο του μαστού στις χώρες με υψηλή κατανάλωση προϊόντων σόγιας, γεγονός που ενισχύει σε πολύ μεγάλο βαθμό το claim για θετική επίπτωση της σόγιας στο πρόβλημα αυτό.

    Για τις μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες, οποιαδήποτε οιστρογόνος επίδραση, ακόμα και αδύνατη, μπορεί να είναι χρήσιμη για τη μείωση και των βραχυπρόθεσμων και των μακροπρόθεσμων επιπτώσεων της εμμηνόπαυσηςΓια το λόγο αυτό έχει βρεθεί ότι μειώνει τη δριμύτητα των εμμηνοπαυσιακών συμπτωμάτων όπως οι εξάψεις, ωστόσο αποτελεσματική δράση προσφέρει κυρίως σε ήπια εμμηνοπαυσιακά συμπτώματα.

    Τελειώνοντας θα ήθελα να επισημάνω ότι τα προϊόντα με βάση τη σόγια προσφέρουν σε πολλούς τομείς της υγείας μας καθώς η υψηλή πρωτεϊνοπερικτικότητά τους βοηθά στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας, μειώνει τα επίπεδα της κακής χοληστερόλης και με αυτό τον τρόπο προστατεύει από καρδιοπάθειες και τέλος πολλές μελέτες δείχνουν πως η τακτική κατανάλωση σόγιας μπορεί να μας προστατεύσει από τον καρκίνο του προστάτη και του παχέος εντέρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

 

© Copyright Αναγγελιοχώρος 2010 -2011 | Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.